درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/1/7 - 04:37:58
تعداد بازدید: 1182
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

خزانه‌ای که با کودک‌کشی عربستان در یمن پر می‌شود
خزانه‌ای که با کودک‌کشی عربستان در یمن پر می‌شود

سکوت سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری در مورد فجایعی که جنگنده‌های عربستانی در یمن به وجود می‌آورد، به منافعی مرتبط است که غرب از قبال فروش تسلیحات به ریاض و همکاری آل سعود در خاورمیانه به دست می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از تسنیم، دو سال از آغاز حمله عربستان به یمن و نقض حاکمیت ملی این کشور می‌گذرد. تجاوز به یکی از اعضای سازمان ملل در حالی صورت گرفت که هیچ یک از کشورهای صاحب نفوذ نسبت به این قانون شکنی واکنشی نشان ندادند. طبق مفاد منشور سازمان ملل هیچ کشوری اجازه لشکرکشی نظامی به اعضای این نهاد را ندارد و در صورت وقوع چنین اتفاقی شورای امنیت باید نسبت به مقابله با کشور متجاوز تصمیماتی اتخاذ کنند که مقابله نظامی بر اساس فصل هفتم یکی از راهکارهای مربوطه است. اما آنچه در یمن اتفاق افتاد، سکوت مجامع بین المللی و اغماض آنها در خصوص فجایعی بود که به دست عربستان و ائتلاف تحت رهبری این کشور به وقوع میپیوست.

در همین راستا یونیسف در اواخر اسفند گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن در دو سال گذشته، بر اثر حملات هوایی عربستان در یمن دست کم 1546 کودک جان باخته و 2450 کودک دیگر دچار معلولیت شده‌اند. همچنین لین معلوف مدیر تحقیقات دفتر منطقه‌ای سازمان عفو بین الملل در بیروت با صدور بیانیه‌ای در ابتدای سال جاری اعلام کرد جنگ در یمن سه میلیون تن را مجبور به فرار از خانه‌های خود کرده و زندگی هزاران غیر نظامی را در معرض خطر قرار داده است. به طوری که 18 میلیون یمنی نیاز مبرم به کمک‌های بشر دوستانه دارند.

مساله قابل تامل در حملات عربستان به یمن، هدف قرار دادن زیرساخت‌های اقتصادی و مراکز مهم تجاری، فرهنگی، بیمارستان‌ها، مدارس و حتی سیلوهای گندم و آذوقه این کشور است. این در حالی است که براساس تفاهم نامه بین المللی حقوق بشر حمله به سازمان‌های بهداشت و سلامت ممنوع و نقض قوانین به شمار میرود.

در حالی که عربستان با حمله به یمن طبق اساسنامه دیوان کیفری بین المللی و به موجب ماده یک کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو به اتهام نقض اصل عدم تجاوز به کشورهای دیگر، اصل عدم حمله نظامی به غیرنظامیان و اماکن و افراد مورد حمایت موازین بین‌المللی، ارتکاب مصادیق مختلف جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی مجرم شناخته میشود، کشورهایی غربی کماکان به دنبال فروش تسلیحات بیشتری به ریاض هستند.

بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است. همچنین ارتش این کشور نیز علاوه بر فروش تسلیحات، در سال 2016 میلادی در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. ضمن آنکه لندن از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن، بیش از 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است. دولت جدید آمریکا نیز درصدد اجرایی کردن توافق 1.15 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به ریاض است که در دوره اوباما امضا اما بنا به دلایلی متوقف شد.

در همین حال انتخاب عربستان به عنوان یکی از چهارده عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در پاییز سال 2016 برای یک دوره سه ساله در حالی صورت گرفت که سازمان دیده بان حقوق بشر) سازمان ملل و 80 سازمان غیردولتی دیگر با انتشار نامه ایاز کشورها خواستند با توجه به نقض فاحش حقوق بشر در عربستان سعودی، از عضویت این کشور در شورای حقوق بشر حمایت نکنند؛ اما در نهایت، اعضای مجمع عمومی به عضویت ریاض در این شورا رأی دادند.

این اقدام نشان دهنده اوج سیاسی کاری و تحریف مفاهیم و معیارهای حقوقی در یکی از مهمترین نهادهای حقوق بشری جهان است. عربستان از سال 2013 در این شورای حضور دارد و جالب آنکه سال گذشته و در میان انتشار گزارش‌های مختلف دیگر نهادهای سازمان ملل در خصوص کودک کشی این کشور در یمن، نماینده ریاض به عنوان رئیس کمیسیون کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر انتخاب شد. در این شرایطی است که بر اساس ماده 8 شورای حقوق بشر سازمان ملل چنان چه هر کدام از اعضای این شورا مرتکب جنایات شوند، عضویتشان به حال تعلیق درمی آید. اما این قانون نیز به دلیل حمایت‌های دولت‌های غربی حامی رژیم آل سعود در خصوص عربستان اجرایی نشده است.

پیش از این نیز مقامات سعودی با تحت فشار قرار دادن بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل، توانستند نام عربستان را از لیست کشورهای ناقض حقوق کودکان خارج سازند. بان کی مون در این خصوص آشکارا اعتراف کرد پس از آنکه ریاض تهدید کرد که کمک‌های مالی خود به سازمان ملل را قطع میکند، به تقاضای این کشور مبنی بر حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در یمن جامه عمل پوشاند.

ریاض در یک دهه اخیر با استفاده از ابزار مالی و نیاز نهادهای بین المللی به کمک‌های این کشور، تلاش کرده است مانع هرگونه جهت گیری سازمان‌های جهانی علیه خود شود. در این راستا تحقق منافع اقتصادی و سیاسی غرب نیز از طریق سیاست‌های عربستان نیز مانع عملکرد بیطرفانه مجامع حقوق بشری نسبت به اقدامات ریاض در منطقه و همچنین پوشش رسانه‌ای آنها شود.

بنابر این به نظر نمی رسد بیانیه چند روز قبل سازمان عفو بین المللی نیز در مورد آشکار کردن نقش پررنگ آمریکا و انگلیس در نقض حقوق بشر و ایجاد مشکلات ویران کننده در یمن با انتقال میلیاردها دلار اسلحه به عربستان، واکنش دبیرکل سازمان ملل و یا شورای حقوق بشر را برانگیزد.

انتهای پیام

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/5828


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.